Animaliska produkter 1: Ämnet är LÖPE

 
Löpe är något jag har hållit mig borta från även som vegetarian. Det är nämligen en blandning av enzymer som däggdjur producerar i magen för att kunna smälta mjölk, och jag ansåg då att det vore fel att äta produkter som innehåller löpe eftersom att t.ex. en kalv måste dö för att göra det möjligt för människan att framställa dessa produkter. Det finns däremot ett alternativ för vegetarianer, icke-animaliska enzymer kan också användas.
 
I vilka produkter finns då löpe? Löpe innehåller enzymet kymosin som gör att mjölk ystar sig, det vill säga mjölken sönderledas till parakasein och vassle. Parakaseinet används sedan till ostframställning.
 
Allt detta för ost på din macka eller i din pastaröra? C'mon! Jag kan personligen tycka att t.ex. groddar på en rostad macka är sjukligt mycket godare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0