Feminism - Politik - Djurens rätt

Jag är fullt medveten om att inom feminismen finns olika namn för vissa åsikter. Och just ordet feminism står för kvinnors rätt till jämställdhet med männen i vårt samhälle. Mycket om det sociala i vardagen, politik och ekonomi.
 
Jag tycker i grund och botten att dessa problem är värda att diskutera och jag hade själv varit mycket gladare om det var bättre jämnställdhet mellan kvinnan och mannen. Men samtidigt känns det nästan lite som en skål med gröt.
Ni som har kikat in här tidigare vet att jag är emot politik. Jag är emot hela det systemet och pengarnas värde i vårt samhälle. Det som man inom feminismen kämpar för att göra bättre, vilket är skitbra. Men hela det systemet är värt att byta ut enligt mig. Så det liksom krockar lite för mig.
 
Sen tycker jag också att djuren har en del med feminism att göra. ALLA arter har lika stort värde. Sen så kommer vi, människan, och går emot allt vad naturen säger. Ser ner på andra arter, påverkar dom negativt, utnyttjar dom. Vi behöver inte lägga oss i deras sätt att leva överhuvudtaget så länge det inte handlar om att fixa till det som vi tidigare har sabbat. Och det jag ser är att t.ex. kor är en stor del av vårt samhälle som vi utnyttjar, misshandlar och mördar. De har ofrivilligt denna plats i vårt samhälle (förtydligar: EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLE). Sen tänker du kanske att det är ju en art för sig och tjurarna dödas ju också så dom har det inte bättre än kvigor. Att blanda in tjurarna i detta känns logiskt för många kan jag tänka mig, men föreställ er att människan inte skulle ha lagt sig i deras liv alls från början. Det är vi som har skapat det här, massmorden av dessa djur. Hade inte vi funnits med i bilden hade de levt ett helt naturligt liv.
 
En kviga = kviga i vårt samhälle.
En kvinna = kvinna i vårt samhälle.
 
Båda två påverkas mycket av vårt sätt att leva. Okej, en ko kanske inte bryr sig ett skvatt om politik, vilket många kvinnor gör. Men det ger oss inte mer rätt till att behandla dom så som vi gör idag, det ger inte heller dom mindre rätt till att behandlas väl.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0