"Köper du animaliska produkter kommer allt detta fortsätta, köper du inte animaliska produkter kan dom kyssa dig i arslet och dra åt helvete"

 
 
Orsakerna till att välja venanism är många, jag ska nu berätta i stort sett hur allt skedde för mig och varför jag är vegan idag.
 
Jag var vegetarian ungefär 2 år innan jag blev vegan. Varför jag blev vegetarian var för att jag tyckte att vi behandlade djuren fel, de värdesätts mer som döda än som levande och för att jag helt enkelt kunde leva ett liv utan att andra plågas i onödan. Då var jag ändå inte lika insatt i det som jag är nu.
Ägg och mjölkindustrin är precis lika hemsk som köttindustrin och orsakar precis lika mycket smärta och utnyttjande. Så att vara vegetarian för djurens skull är dubbelmoral eller så är man bara inte påläst, jag hörde till dom som inte var särskilt pålästa.
Att bli vegan fanns inte på kartan, inte att jag var totalt emot det, utan jag var nöjd med så som jag hade det och det kändes som att jag gjorde något bra. Men jag har nu insett att det är lika bra att gå hela vägen, varför stödja sådant som jag ser med avsky, som får mig att gråta och som får mig att må dåligt? Jag kan stolt säga att jag inte stödjer någon som helst utnyttjan av djur, misshandel av djur och det bästa av allt är att det kommer med en bonus som många inte är fullt medvetna av.
 
Att vara vegan hjälper inte bara djuren och deras rätt i samhället utan det bidrar också till mer mat och arbete till vissa fattigare länder. Köttindustrin i USA har nämligen konkurrerat ut bland annat majsodlingar ägda av privatpersoner. För köttindustrin matar sina djur med majs så att de ska bli feta och på så vis tjänar de mer pengar. Detta har också lett till sjukdomar för djuren som därmed har förts vidare till människan och dessutom lett till döden för en pojke i USA. Från människan - genom utnyttjandet av djur - till död för både djur och människor. Är du vegan bidrar du inte till detta alls och föreställ dig att det sakta men säkert blir fler veganer i världen, då kan detta få ett slut. Det behöver inte vara på det här viset.
 
En annan viktig del är miljön som påverkas negativt av denna industri. Är man inte vegan kan man ändå göra mycket för miljön, det ska jag inte sticka under stolen. Men är du vegan är det som att du verkligen har koll på allt du gör och bidrar till. Jag kan till exempel veta att denna vecka kanske jag tog bilen ett visst antal gånger, eller bussen, osv, och jag har fullständig koll på hur jag påverkar naturen, hur mycket negativt och positivt som jag bidrar med. Det är så mycket lättare att vara engagerad för det blir som i ett så mycket mindre perspektiv. Är jag köttätare bidrar jag till så mycket negativt för både djur och miljön att det nästan inte går att föreställa sig. Visst, du kan ta cykeln en dag, men att sen gå och köpa kött.. Det är som att sopa smuts under mattan.
 
Jämfört med en vegetarisk kost då? Ett kilo nötkött behöver 12,8 kWh för att produceras, ett kg baljväxter behöver motsvarande 0,86 kWh för produktion. Ovan gjordes ett exempel med vatten. En genomsnittlig allätare behöver ca 1,3 hektar mark för att få i sig all näring som behövs. En vegan klarar sig på 0,07 hektar mark. Av denna anledning, tillsammans med utsläppen, kommer fler och fler myndighetsrekomendationer att köttkonsumtionen måste minska. - Miljö i fokus
 
När du är vegan lever du ett liv med medkänsla och hjärtat på rätt plats livet ut, konstant. Visst, jag går ofta över till att tänka för mycket på hur mycket dåligt det finns i världen och alla djur som misshandlas och dödas av hjärntvättade pengamonster som dessutom "sitter över" så många andra som bara ses som brickor i deras spel. Köper du animaliska produkter kommer allt detta fortsätta. Köper du inte animaliska produkter kan dom kyssa dig i arslet och dra åt helvete. Makten du har är betydelsefull. Makten vi har tillsammans är enorm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0