"Mina grisar har golvvärme och toalett"

Läste nyligen i en tvättäkta bondetidning, minns inte namnet eller vem det var som artikern handlade om. Han var i alla fall grisbonde och bilden man fick av honom, tack vare artikeln, är att han är böndernas hjälte. Han satsar allt i dessa svåra tider för bönderna. Hans grisar hade i deras boxar värme i betonggolven och på ett ställe hade de inte det så det blev automatiskt deras "toalett" som dom så fint hade skrivit. Jag håller med, grisarna såg ut att ha det väldigt bra när han satt där tillsammans med dom i deras box och till och med klappade en av dom. Han var liksom, snubben med den fina familjen och den fina gården.
 
Jag är själv uppväxt på en bondgård (mjölkindustri) och vet att det är ett rent helvete att vara bonde idag. De flesta är medvetna om böndernas låga löner, de måste varje dag mätta alla djuren, veterinärskostnader, underhålla betesmarker, mjölkmaskiner, hygien, stora ytor och ladugårdar, osv. Är det möjligt att det idag finns bönder som inte tar stora lån för att klara av verksamheten? Och att sen betala tillbaka dessa lån med den låga lönen de har.. Det fungerar inte. Det jag vill påpeka är att media kan förvränga väldigt mycket.
 
Se bara det jag publicerar här, hur de försöker komma undan på billigast möjliga sätt, jag tror personligen att det är där hjärtat försvinner för de flesta. Jag drar inte alla över en kam när det kommer till djurplågeri, absolut inte. Utan det jag framförallt vill komma fram till är att de allihopa (ja, här är det varenda en av dom) tar djurens liv. Och det tycker jag är den värsta handlingen en människa kan göra.
 
Fel fel FEEL.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0