Pälsuppfödare: "Man måste tycka om djur för att hålla på med det här jobbet". V Madness: "Jag tycker om min granne men jag känner inte direkt för att flå hen och sälja skinnet till människor jag inte känner".

 
 
 
 
 
Sånt här gör mig bara så jävla förbannad. Detta är en artikel från förra året, men det är fortfarande aktuellt. Frågan jag ställer er är, tycker ni detta är hemskt? De flesta svarar då ja, de som svarar nej vill jag bara skaka om. Detta är hemskt, helt fruktansvärt. Vi kan ta det i punkter..
 
1. Det är levande ting som dödas endast för sin päls skull för att sedan säljas till "överklassen" eller vad man ska kalla det, för i stort sett är äkta päls inte billigt och ses av många som något statushöjande och exklusivt. Att bära ett liv på sin krage liksom, smells like brainwash to me.
 
2. Dödas för estetiskt uppfyllande. Liknar punkt 1, men det jag menar är att de dödas endast för att förgylla en produkt.
 
3. De är vilda djur. Försök att se er in i deras situation.. I hela deras liv har de kunnat springa var de vill och hur långt de vill, de är fulla av energi. Att stänga in dom i en bur blir en traumatisk förändring som gör de stressade och rastlösa.
 
4. Människor tjänar pengar på dom. De har alltså egentligen inget värde som levande varelser utan värderas högre som döda. Köper du produkter med äkta päls bidrar du till en fortsättning av detta.
 
För mig, och många andra, är dock värde inte pengar. Det är så mycket vackrare att se en räv i det vilda som lever sitt eget liv, och jag lever mitt. De behöver inte dö för mig, jag klarar mig utan deras död och mår bättre om jag vet att de mår bättre. De är alltså mycket vackrare vid liv än på någons jacka eller som någons mössa. Håller ni inte med mig?
 
Det jag vill komma till sen är att kött och mjölkindustrin är precis likadan. De värderas mer som döda än levande för den största delen av mänskligheten. Och de behöver inte dö för mig, jag kan leva utan deras död också.
 
Och ja, jag kan se det som dubbelmoral att tycka att pälsindustrin är hemsk, men att sedan steka köttbullar som om att det är en helt anna sak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0