Man kan inte kalla sig feminist om man inte är vegan

 
Något jag ofta stör mig på är just feminister. Jag håller helt klart med i mycket av det många säger men läser ofta när feminister uttrycker sig i stil med att "ALLA kvinnor är feminister" "jag känner ingen som inte är feminist" vilket absolut inte stämmer. Det logiska vore ju nu att vissa människor helt avstår från feminismen och står för det, men så är inte fallet. Det jag vill komma fram till är alla dessa feminister i bloggvärlden som är allas våra pelare i detta, att gå ut i media och kalla sig feminist när det i själva verket, enligt mitt tycke, inte är så gör mig rent ut sagt förbannad. Lever ni en lögn eller är ni faktiskt trångsynta? Är man inte vegan kan man inte kalla sig feminist.
 
Först våldtar vi henne, tvingar henne att bära sitt barn. Tar sedan barnet ifrån henne och tömmer henne på mjölk. Vi paketerar mjölken, ger den till våra och andras barn så att de kan få i sig den näring de tycks behöva medan hennes barn är fastkedjad och slavar precis som hon gör. När hon tillslut inte längre kan bära fler barn åt oss dödar vi henne, skär upp hennes mage och matar våra barn och dessutom äter vi själva av henne. Sen repeterar vi detta och vissa av oss kallar sig feminister under hela processen, fullständigt obegripligt.

Kommentarer
Postat av: A.

Jag tycker, enligt min åsikt, att detta inlägg var väldigt idiotiskt (Inget illa emot dig).

Jag är kvinna, jag är inte vegan och jag räknar mig som feminist. Om jag nu skulle vara lättpåverkad skulle detta verkligen sänka mig. Vad jag äter (är vegetarian däremot) speglar inte överhuvudtaget min rätt till lika lön, eller lika rättigheter som män. Vill du förklara sambandet mellan veganer och olika löner, veganer och mammaledighet, veganer och min rätt att inte bli våldtagen, veganer och min rätt till min egen kropp (och så vidare i all oändlighet.)

Svar: Grejen är den att problemet ligger i hur man värdesätter djuren, människan har ofta en förmåga att se sig själv över djuren och jag kan nästan säga att jag värdesätter djuren över människan. En kviga är också en individ, en individ som blir våldtagen av människan för att vi ska kunna fortsätta med vår industri. Om man tycker att våldtäkt är fel och ändå äter kött (likaså ost, mjölk) bidrar du ändå till att detta kommer fortsätta. I detta fallet är det kon som är offret - hon värdesätts mer som en produkt än som individ och utnyttjas till fullo. Har hon rätt till sin egen kropp? Har hon tid med sin kalv? Djuren har ingen lön det är sant, men de är produkter i de flestas ögon. Enligt min åsikt är detta dubbelmoral på hög nivå och köttätare är absolut inte tvättäkta feminister.
vmadness.blo.gg

2012-11-29 @ 22:24:23



Postat av: A.

Intressant vinkling, och till viss del håller jag med dig. Jag berörs mer när det handlar om ett djur som far illa, än när en människa gör det. Mest på grund av djurens "oförstånd" (Menar att ett djur inte förstår varför det tex blir slaget, medan en människa kan förutse handlingar och sätta de i situationer).

Visst har du även rätt i det här med produkter och inte rätt till sin kropp när det gäller djur. ABSOLUT!

Men jag vill fortfarande kunna kalla mig feminist och syfta på relationer människor emellan och mellan människor och samhälle. SAMTIDIGT som jag faktiskt värnar om djur i den utsträckning jag känner att jag kan. Vegan är inget alternativ för mig, dels för att jag är hjärntvättad av min mor som är kock av den gamla skolan, samt för att jag hade inte kunnat klara det. Inte så som produkterna ser ut idag, även om jag i mesta möjliga utsträckning undviker uppenbara animaliska produkter (jag äcklas, det är huvudsaker till att jag slutade äta kött).

Svävar lite på ämnet känner jag. The point är väl ungefär att alla kan göra lite, och att vi måste kunna kämpa för olika saker och kalla oss feminister utan att behöva gå till det "extrema" (Missuppfatta inte! Det är bra att det finns "extrema" "rabiata" och "jobbiga människor", det tar oss framåt.)

Förneka bara inte oss icke-vegan feminister. Det kommer inte ta oss någonstans... :)

Svar: Bra svar! Jag är nöjd. Du verkar öppen för nya vägar och tankesätt. Jag har full förståelse för att man ser hela veganandet som en jobbig förändring. Det kräver mer tanke bakom maten du stoppar i dig och hela ditt sätt att leva förändras, men detta tycker jag verkligen är värt att tänka på. Fast jag kan fortfarande känna att det blir som en krock att ha så starka åsikter om kvinnors rätt och ändå se förbi misshandlingen som sker endast för att du ska få mat på tallriken. Det är som när vegetarianer väljer att inte äta kött för att man är emot djurplågeri.Men som sagt, värt att tänka på. Det är rätt att alla kan göra lite, men varför inte gå all the way? :)
vmadness.blo.gg

2012-11-30 @ 13:05:46



Postat av: emilia

Alltså öh...
Feminism handlar om att kvinnor är underordnade i samhället, och jag fattar inte varför du blandar ihop det med djurrätt. Det är två helt skilda saker.
Dessutom gillar jag inte att du ser alla feminister som en enhetlig grupp. Det finns många olika inriktningar, och åsikterna mellan två feminister kan skilja sig helt och hållet. De citaten du nämde i inlägget är knappast representativa för hela feminismen, och jag har faktist aldrig hört en feminist uttrycka sig på det viset.

Jag äter varken ägg eller dricker mjölk, men jag skulle inte anse att jag var mindre feminist ifall att jag gjorde det, för jag tycker att det är orimligt att dra paralleller mellan de två sakerna.

Svar: Fast du sa ju precis att feminism handlar om att kvinnor är underordnade i samhället och sen att du inte gillar att jag ser feminister som en enhetlig grupp. Är det inte precis det du gör i så fall? Jag är fullt medveten om att åsikterna kan skilja sig mycket mellan två feminister, det är det jag tar upp här. Det finns dom feminister som äter kött och dricker mjölk - som alltså är delaktiga i misshandel och våldtäkt av andra arter och därmed enligt mitt tycke inte står för sina åsikter.Har våldtäkten mindre betydelse för att det är en annan art? Av vilken anledning i så fall. Och tycker inte du att djuren är en del av vårt samhälle? Och allt detta sker dessutom ENDAST för pengar.
vmadness.blo.gg

2012-12-02 @ 15:11:05
URL: http://svampkatten.blogg.se



Postat av: Vmadness

Och sen emilia.. Skulle jag sitta här och citera ALLT som precis ALLA feminister säger bara för att komma fram till en punkt av ren fakta, då skulle jag inte bli klar innan min död. Lite så.

2012-12-02 @ 16:14:08



Postat av: emilia

Men på vilket sätt har "misshandel och våltäkt av andra arter" att göra med maktpositionen mellan män och kvinnor i samhället? Jag förstår fortfarande inte hur du drar de parallellerna. Feminism handlar om människor, och endast människor.
Vilka åsikter är det som feminister inte står för när de äter kött och dricker mjölk?


Svar: Djuren är en del av vårt samhälle. Som produkter, husdjur och andra arter. Vissa har den positionen där de alltså är produkter för människans välmående. Värderas under oss. En ko = Hona/kvinna som förtrycks, misshandlas, utnyttjas, våldtas och dödas av människan för att vi ska kunna driva dagens samhälle framåt och tjäna pengar på henne genom att framställa mejeriprodukter och slutligen kött. Som sagt, kon är en kvinna som är delaktig i vårt samhälle och hon utsätts för detta idag av både män och kvinnor. Handlar inte det om maktpositioner heter jag Kalle Anka. Hört talas om speciesism?
vmadness.blo.gg

2012-12-02 @ 16:55:19
URL: http://svampkatten.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0