Är verkligen köttet grejen i din maträtt? // varför tillverka köttliknande veganska alternativ?

 
Vad är hambugraren? Dressing, bröd, tomat, sallad, lök, senap, ketchup, ost, kött.
Vad kan du byta ut som vegan? Dressing, ost, kött. (vegansk dressing/ost och vegobiff)
 
Vad är köttfärssås? Köttfärs, lök, buljong, grädde, tomatpuré, krossade tomater.
Vad kan du byta ut som vegan? Köttfärs, grädde. (dvs sojafärs och vegansk grädde)
 
Vad är korvstroganoff? Korv, grädde, lök, tomatpuré, senap, kryddor.
Vad kan du byta ut som vegan? Korv, grädde. (dvs tofu/vegokorv och vegansk grädde)
 
Det roliga är att köttet oftast är i centrum i de flesta rätter, när jag kan tycka att det egentligen inte är så. Hur god hade hamburgaren varit utan dressingen, löken, brödet, osv. En helt vanlig flottig köttbit som hade smakat skit utan allt det andra. Köttet är inte grejen. Jag käkade vegostroff idag på tofu istället för korvstroganoff och det smakade precis likadant om man bortser från just tofubitarna som jag dessutom skulle kunna marinera så det smakar korv eller helt enkelt köpa vegokorv om jag nu skulle vilja det.
 
Om jag saknar kött? Nej det gör jag inte. En helt vanlig bit kött från vilket djur som helst smakar piss utan kryddor och tillbehör. En ananas smakar gudomligt precis som den är. U get my point.
 
Men det är en stor skillnad på att vara vegetarian och vegan. Jag saknar ost till exempel. Och turkisk yoghurt, osv. Men att jag skulle äta det finns inte, det kommer aldrig att hända. Djurens liv och välmående är så mycket viktigare för mig än att jag ska ha en ostskiva på mackan.
 
Jag ifrågasätter allt och tycker att det egentligen är jävligt konstigt att företag tillverkar vegetarisk och vegansk mat som ska påminna och se ut som animaliska produkter. Jag har klurat på det ett tag och kommit fram till att det nog är för att det blir lättare i och med att det redan finns till exempel korvbröd där vegokorven passar utmärkt. Tillbehören blir många fler i de flesta fall. Men smaken då?
Jag kan också ibland sakna smaken av källrökt skinka, men vad är det då jag saknar egentligen? Jo, röksmaken. Aromen som de tillsätter, sån rökarom finns till och med att köpa på veganbutiker. Jag saknar ju liksom inte att sitta och plocka bort senor, hårda strimmor, vitt fläsk eller vad det nu kan vara på skinkan, som jag brukade göra och dessutom har gjort sen jag var väldigt liten.
 
Jag tror det ligger mycket i att dessa köttprodukter som man skapar ett alternativ till redan har blivit smaksatta med annat, därför är det lätt att göra dessa alternativ. Sen handlar det nog mycket om anpassning. det är bra mycket bekvämare att köpa samma ingredienser och laga liknande maträtter när man är ett gäng på köttätare och veganer.
Men för min del då.. Jag har, som jag har nämnt tidigare, i största delen av mitt liv ätit animaliska produkter. Jag har helt enkel fått smak för det, jag tycker att mycket av det är gott. Men att andra ska lida för att jag enbart tycker att det är gott, som fan heller. Aldrig. Att dessutom vara medveten om att det är helt onödigt gör att det absolut inte finns på kartan. Samtidigt som jag tycker att det är gott blir jag äcklad av det. Döda djur och hela processen från ko till kebab liksom, då väljer jag ju utan tvekan ett alternativ där död och lidande inte finns bakom.
 
Och där kommer vi fram till varför i alla fall jag vill ha liknande alternativ.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Håller med dig. Det är ju smakerna man saknar, inte själva produkten. Jag saknar dock inte kött alls även om jag åt mycket kött när jag väl åt. Jag saknar inte smaken, inte konsistensen, ingenting helt enkelt. Ost däremot.. Men som du säger, det är lätt att avstå när man vet vad ost bidrar till. Dessutom kommer det bättre och bättre alternativ till ost.
Och! Härom dagen hittade jag vegansk creme fraiche! Smakar och ser ut precis som riktig. Helt fantastiskt! Fanns på Ekostore i gbg och var av ett tyskt märke, något med soya i början Det fanns även mjukost av samma märke som var tusen gånger bättre. än t.ex. creamy smooth.
Bor du i närheten så ta en titt!

Svar: Ja men precis, och när det finns alternativ ser jag verkligen inte poängen med att köpa animaliskt. Men gött! Jag har dock aldrig satt min fot i en sådan butik än, men planerar en tripp till storstaden inom en snar framtid. Då ska kylskåpet fyllas, tack för tipsen!
vmadness.blo.gg

2013-04-07 @ 08:27:14
URL: http://higgsr.tumblr.com




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0