Tvingas fram till döden

 
 
Här kan man se hur rädda de är och gör allt vad de kan för att
slippa undan döden, de vet vad som kommer hända och
vi KAN stoppa det här tillsammans.

Tvinga på "dieten"

Många veganer anklagas för att man försöker tvinga på sitt sätt att leva på andra. Många ser också veganism som en diet, vilket inte stämmer för fem öre. Jag är inte vegan för mitt eget välmående, jag hade gett blanka fan i om jag skulle bli sjuk av veganismen eller om min kropp helt enkelt hade påverkats negativt. Jag är vegan för djurens skull, deras värde är så mycket högre än vad dagens samhälle tillåter. Att veganism istället är mycket nyttigare och påverkar kroppen mer positivt än vad karnism gör är bara ett stort plus.
 
Sen hela den här grejen med att veganer försöker tvinga på andra veganism är helt klart rätt och jag skäms inte för det heller. De flesta i min omgivning är inkompetenta och jag gör allt jag kan för att sprida ren fakta vidare och jag vill göra folk medvetna om hur deras sätt att leva påverkar planeten och djuren. Men det finns ett till kick-ass argument också; jämför detta "tvång" en vegan utsätter sina medmänniskor för genom tjat och fakta med dom som tvingar på djuren allt vad deras värld innehåller. Att plåga ett djur in till döden kan jag tycka är mer tvång än allmänt tjat.

Simple as that


“There are no magical slaughterhouses where animals are fed their favorite meal, make a last phone call to a loved one and voluntarily hold their breath until they die. The act of slaughter is violent, vicious, bloody and hellish. The animals do not sacrifice themselves for your pleasure, tradition or greed. The are dragged in kicking and screaming until their last breath. Don’t fool yourself into thinking that you can eat meat, dairy and eggs and remain disconnected from this violence. The only way out is vegan.”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- Gary Smith

De främsta orsakerna till att bli vegan

1. Djur känner rädsla och smärta.
 
2. Även djur vill vara fria.
 
3. Kött är värre för den globala uppvärmningen än bilar.
 
4. Om det är fel att äta en hund är det också fel att äta en kyckling.
 
5. Hjärtsjukdomar är vår nummer 1 mördare.
 
6. Cancer: nummer 2.
 
7. Maten som används för boskapen kan istället rädda världens fattigdom.
 
Osv osv. Det är ju nästan som att man kan fortsätta med listan tills döden är framme.

Det kallas respekt

Klart jag blir glad när andra respekterar mig, men jag har ändå svårt för att visa respekt för bl.a. köttätare. Helt ärligt. Jag söker egentligen inte bekräftelse och respekt för min egen vinnings skull, jag vill att ni respekterar dom. Djuren.
 
Det är i mina ögon så mycket viktigare än mina egna bekymmer.

Animaliska produkter 2: Ämnet är GELATIN

 
För att tillverka gelatin samlar man ihop resterna av de döda djuren (ben, skinn och vävnad) för att koka det. Det man är ute efter är ett hjälpmedel till bättre/fastare konsistens på livsmedelsprodukter, det används även inom läkemedelsindustrin. Tänk sura nappar, gelehallon, pannacotta och liknande produkter - där finns detta.
 
Självklart finns det alternativ till detta och självklart så fortsätter man ändå använda det animaliska, suck.
 
Det finns vegetabiliska alternativ till det animaliska gelatinet. Ur olika alger utvinns geleringsmedel, som till exempel agar (som också kallas japanskt eller kinesiskt gelatin). Agar är kraftigare än den gelatinvariant som köps i vanliga livsmedelsbutiker. Algen är rik på jod och spårämnen och innehåller en del kalcium. 90 % är geléämnen (polysackarider). Den geléskapande substansen är gelosa, en stärkelse som är tio gånger mer koncentrerad än gelatin. Pektinet i frukt och bär är det som på naturligt sätt, tillsammans med socker, gör att gelé bildas. Ur fruktkärnmjöl från johannesbrödträdet och guarväxten kan man också få fram geleringsmedel.
 

Kennelklubben - inavel

 
Att ha en hund som är medlem i Kennelklubben ses ofta som något lite bättre. Man anser att ägarna har bättre koll på sina hundar och de passar dessutom in inom vissa ramar för att klassas som en ren ras. Idioti.
 
Jag såg en dokumentär förut (dokumentärer i mitt hjärta) där man hade grävt lite djupare i detta om hur Kennelklubben fungerar, hur det kom till, varför, osv. Till en början använde man hundar till jakt och vakt (varghund), men längre fram i tiden blev det ett slags intresse och man anordnade tävlingar och började avla på sina hundar. Man avlar på de som har bäst egenskaper och snyggast utseende (t.ex. fel fläckar i pälsen kan leda till avlivning) för att komma längre i tävlingar. Det negativa som medföljer lägger man mindre energi på eller ignorerar som är en ganska typisk handling för många i många fall har jag lagt märke till.
 
Lägg på minnet att alla hundar härstammar från vargen. Då blir det genast ganska ofattbart hur till exempel en mops har blivit till. En mops kan ju vara bland det sötaste som finns, det är också det som är meningen att man ska tycka. Det är därför dom ser ut som dom gör, människan har skapat dom. En mops har så allvarliga problem att den inte kan hantera dom själva, den har veck i skinnet där den ofta måste tvättas för att undvika infektioner, den har också svårt för att andas och ögonen kan ploppa ut om de stöter till något, bordskant eller något liknande. Och detta ses som helt okej inom Kennelklubben men jag ser det som djurplågeri. Att avla fram en hundras som visar sig lida på grund av avlingen och sen fortsätta med det.. Fyfan säger jag bara.
 
Den första bilden är på en annan mycket populär ras, som jag faktiskt inte minns namnet på, som också är sönderavlad. I dokumentären visade dom ett fall (att detta fall är normalt är värt att nämna) där en hund fick nervskador på grund av att hjärnan var för stor för att passa in under skallbenet. Det var bland det värsta jag har sett faktiskt, hunden låg och skrek, hade nervryck och kunde inte ens gå på en promenad för att det blev för jobbigt. Man försökte då operera hunden dvs skära bort en del av skallbenet men i de flesta fall klarar den sig inte.
Den största frågan är varför detta får fortsätta? Istället för att bara lägga ner denna skadliga handling så försöker man lösa problemet på annat sätt som dessutom inte fungerar i de flesta fall. Korkat.
 
Sen kan jag också nämna att i England är det tillåtet med inavel för att få fram de "perfekta" hundarna med de bästa egenskaperna. I Sverige är det också tillåtet med inavel, fast mellan bröder och systrar. I England är det mellan mor/far och barn. Och det här är ett intresse, ett pengarelaterat intresse.

Living a lie

 
Jag vet inte vad som är värst.. Korkade människor som lever i en fantasivärld, ser sig själva som djurvänner och bidrar till detta ELLER såna som faktiskt står för slakten, utnyttjandet och nervärderandet av andra arter.

Det kallas dubbelmoral att be om fred på jorden när man inte är vegan

 

Djurvänner som dricker mjölk // äter kött

 
Att vara vegan handlar mycket om att värdesätta alla arter på jorden till samma värde, ett högt värde. Det finns dom som kallar sig djurvänner, har ett husdjur som älskas över allt annat. Frågan är varför det då kan vara så lätt för er som befinner er i denna sits att kalla er djurvänner när ni äter animaliska produkter? Vad är skillnaden på att äta en hund eller en gris? Det finns forskningar som visar att en gris har samma hjärnkapacitet som ett treårigt barn och att de dessutom är smartare än hundar.
 
Det är ledsamt och hjärtskärande när man påminns av att alla djur har känslor, de behöver kärlek och omtanke, sen vet vi alla hur olika alla dessa djur behandlas och framförallt hur illa de flesta behandlas. Varför? Varför är det okej och dessutom lagligt att döda vissa djur och inte andra?
Skulle man göra ett uttalande om hur många grisar som dödas i Sverige per år skulle kanske många bli förvånade, men inte mer. Många skulle vakna upp morgonen efter och fortsätta leva sitt liv som de alltid har gjort. Skulle man istället byta ut ordet grisar till hundar skulle betydligt många fler beröras, det är jag övertygad om.
Jag tror att detta beror på hjärntvätt. Jag åt kött förut, det fanns inte tal om annat. Det var normalt, det är så det alltid har varit och människan är köttätare - det var min syn på det hela då och det är förvånansvärt att detta tänk fortfarande finns ingrott i mina medmänniskors skallar. Något som är ännu mer obegripligt är att det är majoriteten. Jag längtar tills den tiden kommer då människor ser tillbaka och tänker hur jävla sjukt det här egentligen är, kollar ni på en ko som ammar sin kalv och tänker att mjölken också är till dig? Så jävla fel.
För ja, det är så det går till. Mjölken finns i en förpackning framför dig, men hade det inte varit så, hade du då satt dig på knä bredvid en ko och stoppat en spene i munnen? Eller känns det motbjudande? Skulle du kanske mjölkat den för hand för att det känns fräschare? Varför ens ge sig in på det från första början och ignorera de "mer naturligare" alternativet? För det är så det borde gå till.
 
Som vegan är allt jag äter vackert, det finns logiska och naturliga handlingar bakom min mat och det smakar förjävla fint kan jag lova. Dessutom bidrar det inte något lidande så det är en win-win situation om man säger så. Go vegan.

RSS 2.0