Gothengurg Horse Show - äckliga, snobbiga jävla skitsport som innefattar djurplågeri


Klicka på bilden för att få fram artikeln.
 
Zappade runt lite på tvn och fastnade framför horse show, tillsammans med en som är för utnyttjandet, plågerin och död av andra arter. Jag ville spy rakt i ansiktet på människan, eller nåt. Kan folk bara sluta övertala sig sjävla om att det är okej att tvinga på djuren detta levnadssätt? Varför övertala sig själv det? För att det är kul att titta på? Dötrist men mest hemskt om ni frågar mig.
 
 
V. Madness                                     Köttätare
 
 
Tror du verkligen att hästarna har sån där hals och hoppar sådär högt helt naturligt? Tror du inte att det ligger mycket mörkt bakom för att få fram sånt här "fint" resultat? Men du, en sån där häst kostar flera miljoner så jag tror inte de har råd eller våga riskera hästens hälsa.
 
Men de har ju KUL, det ser man på öronen för de är framåtlutade. Tror du verkligen att vilda hästar skulle utmana sig själva och hoppa över de allra högsta stockarna som de knappt klarar av eller whatever för att det är kul? Ensam dessutom..? Öronen är bakåtlutade i vissa fall också om du kollar riktigt noga.
 
Ja men vilda hästar finns ju inte idag, vad ska vi göra med de hästar som finns då menar du? Slakta? Vilda hästar finns, få dock. Det är vårt fel att dessa tama hästar är den största delen av arten, de bode inte leva det liv de idag gör och avlas fram för vår vinning. Jag tror att de skulle vara mycket gladare om de fick springa fritt och göra vad helst de känner för och vara sin egen helt enkelt. Det handlar ju mycket om att också trappa ner sakta, alla hästar kommer inte försvinna på en gång, men om man slutar avla på dem så har vi en början.
 
Men dessa hästar är ju uppväxta i den här miljön, de vet ju inte av något annat. Så då fortsätter vi tvinga in dem i detta liv även fast de skulle kunna ha ett bra och mer naturligt liv, är det okej menar du?
 
Men hur några hästar är det som deltar i detta då om man tänker i det stora hela? Det är ju bara de absolut "bästa", de som människan har tämjt och inte längre gör något motstånd, det är dem som är kvar. De andra som säkert är många många fler slaktas för att de inte duger. Ja? Det är ju precis samma sak som med kossor som inte presterar bra.
 
Så det är mer okej om det händer andra djur också menar du? Eh.. Ja.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag har ridit sen jag var nio, hade egna hästar mellan 11 och 22 års ålder. Jag blev vegetarian när jag var 17 (6 år sen nu) och vegan för drygt ett år sedan.
Tycker det jag upplevt i huvudet är ganska intressant då jag sett en del under mina år som hästägare/ryttare. Efter att jag blev av vegetarian började jag reagera mer och mer på hur folk behandlar sina hästar (och i hur folk behandlar sina djur överlag). Jag gjorde självklart det innan också men tänkte inte på samma sätt då.
Efter att jag blev vegetarian falnade mitt intresse för ridning en hel del även om jag fortfarande älskade att vara i stallet och sköta om hästarna och allt det där runt omkring ridningen. Men själva ridningen, den kändes inte rätt. För vad folk än säger så jo, du tvingar hästen till att göra något förutom möjligtvis vid uteritter vilket jag själv märkte att hästar faktiskt gillar.
Jag har sett mycket hemskt. Hästar som blir piskade, sparkade i magen, slagna i ansiktet. Hästar som inte får gå ut i små grushagar året runt, eller inte får gå ut alls. Hästar som blir halta gång på gång. Hästar med skav från bett och sporrar. Hästar som blir försummade, eller motsatsen - förmänskligade. Allt detta händer hela tiden. Även på hobbynivå. Jag tror verkligen inte att folk menar sina hästar något illa men de ser inte vad de gör. Många älskar hästarna över allt annat men ser inte till hästens naturliga behov utan nya förmänskligade behov.
Jag tappade sugen att hålla på med hästar och har nu inte längre några. Det går helt enkelt inte ihop med min ideologi. Mamma och pappa har kvar en gammal häst, hon är pensionär och rids inte utan går i hage med en liten flock och trivs med det livet.
Vad än hästmänniskor säger så utnyttjar de hästen för sitt egetnöjes eller sin egen vinnings skull. Reserverar mig för stavfel, skriver från mobil.

Svar: Förstår precis, vad glad jag blir av att du delar med dig av det. Sånt är viktigt för alla att veta! Det är också skönt att veta att vissa i den branschen tänker annorlunda emot vad man tror att alla där gör, så att ens verklighetsbild krossas lite, gött :)
vmadness.blo.gg

2013-04-30 @ 18:42:56
URL: http://higgsr.tumblr.com




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0