Det senaste argumentet

 
Underbar bild och så sann. Aldrig har jag stött på så många kick-ass argument sen jag blev vegan. Allt annat känns helt plötsligt så korkat, om jag ska vara helt ärlig. Det känns som att man har svar på allt, man är en pelare av ren fakta liksom. Den senaste frågan jag fått är;
 
Om alla blir veganer, ska vi då släppa lös alla djur vi har tillfånga? Vilket kaos skulle det inte bli då? Det är ju inte så att man kan ta hand om alla dessa djur som husdjur. Dom kommer ju självdö och innan dess smutsa ner hela planeten, om inte annat måste vi slakta dem. Är det mer rätt?
 
Den är ganska (med betoning på ganska) genomtänkt. Vilket jävla kaos det skulle bli. Men för det första; det är enligt mig bättre att de tillsammans får självdö i en vilsen värld än att plågas till döds och smutsar ner planeten gör de i vilket fall tack vare industrin de ofrivilligt är delaktiga i. Men ju mer jag tänker på det, ju mer låter detta som ännu en ursäkt till att fortsätta äta animaliska produkter. Bara för att det är ett stort och svårt steg som kräver en massa tid och ansvar betyder inte att det är mer okej att fortsätta slakta och utnyttja djuren. Det är en lång process som i alla fall jag är villig att delta i. Konsekvenser på en väg till det rätta känns betydligt mer okej än att fortsätta med något där det bara finns fel. Sakta bryter vi ner köttindustrin, att hela jordens befolkning skulle bli veganer på en dag tror jag inte kommer hända.

Kommentarer
Postat av: Dido

Vegetarian, gärna. Det ska jag bli. Men vegan? Det är ju inte helt enkelt om man säger så.

Svar: Åh vad underbart att höra! Blir glad i själen av att höra det. Att gå direkt från köttätare till vegan är nog betydligt mycket svårare än att gå från vegetarian till vegan. Själv var jag vegetarian i två år innan jag blev vegan och jag blev faktiskt förvånad över hur mycket produkter det finns som man som vegan kan äta. Jag kan liksom slänga ihop en jordgubbstårta om jag vill. Det bästa hade varit att bo i närheten av en veganbutik dock (goodstore t.ex.). Men saken är den att det går, det är inte omöjligt och jag lever hellre ett liv utan samma bekvämlighet som köttätare har idag för djurens skull. Ett liv utan deras död och lidande gör att det är helt klart värt det lilla besväret.
vmadness.blo.gg

2013-03-10 @ 18:22:41
URL: http://lillakraka.se



Postat av: Dido

Tack för svaret och peppen! :)

Svar: Så lite så :)
vmadness.blo.gg

2013-03-10 @ 19:53:56
URL: http://lillakraka.se




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0