Likheten mellan feminism, sexism & speciesism

Djur har rättigheter. Självklart ska en hund inte ha rösträtt för en hund ger blanka fan i politik. Men ger det då oss rätten till att se ner på hunden bara för det? För att den har lägre hjärnkapacitet? Ser vi ner på barn på grund av det? Borde vi se ner på människor som enligt samhället är dummare än andra?
 
Hela uttrycket "se ner på" känns nästan fel. Att alla enskilda arter ser ner på andra arter känns bara puckat. Tror du att ett lejon ser ner på en gasell för att det är ett byte? Borde gasellen då se upp till lejonet för att det är ett rovdjur? Eller se ner på..?
Jag tror mer på att det handlar om respekt för varandra. Sen gillar jag mer att man uttrycker sig utan att dra alla över en kam. Alla har vi olika personligheter, inom specifika arter likaså. Alla elefanter är inte en och samma personlighet, jag är trött på hela det här snacket om "oss" och "dom" som också förekommer inom vår egen art och som dessutom är väldigt aktuellt. Ursprung, hudfärg, kön, osv kämpar man idag för att "sudda ut". Det ska inte ha någon betydelse vilket kön du har för dina rättigheter i samhället. Jag tycker att art inte heller ska ha någon betydelse. För vet ni vad?
 
Idag är djuren en del av vårt samhälle. Tack vare människan. Klart att det skiljer sig från art till art vilka förutsättningar man vill ha/behöver. Men det råkar ju vara så att vi har fuckat up hela deras sätt att leva och är därför skyldiga dom att ge tillbaka deras normala liv.
 
Målet är att människan ska vara oberoende av djuren. Idag är djuren en stor del av vårt samhälle. Djur har rättigheter. Om vi börjar med att respektera dom till fullo, och sedan sakta men säkert driver dom ur vårt sätt att leva för gott.
 
Bara för att de är en del av vårt samhälle menar jag inte att de kräver mer rättigheter. Det jag vill få fram är att de bör uppmärksammas betydligt mer än vad de gör idag, mest pga den hemska platsen de har.

Kommentarer
Postat av: Laks - den djurrättande feministen

Bra skrivet!

2013-03-07 @ 20:55:33
URL: http://laks.webblogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0