Snabbmatskedjor - har veganer alternativ?

Jag vill inte påstå att man som vegan har något direkt alternativ när det kommer till snabbmatskedjor. Men bor man inte mitt i en storstad eller råkar bli vegan och bor i t.ex. Boden finns det inte så mycket alternativ alls någonstans och vi kan bara erkänna det, besöken hos snabbmatskedjor är många.
Sen skulle jag också vilja säga att oavsett meny så blir valet Max för min del och det är på grund av all skit som donken har i bakfickan. Såg en dokumentär om deras industri förut och det såg inte roligt ut för varken djuren, människan eller planeten. Max vet jag inte mer om än att det är en svensk snabbmatskedja, blir till att ta reda på mer.
 
McDonalds
Har läst på lite på deras hemsida där man lätt kan kryssa för det man vill att sin mat inte ska innehålla, men det var fortfarande några punkter på McBean som jag undrade över och jag kan med glädje säga att den är vegansk, trodde också att dressingen också var det först och fick ett sånt där hallelujah moment. Men sen läste jag lite närmare och såg att den innehåller aromämnen och vad jag vet kan aromer vara i princip vad som helst dvs ha animaliskt ursprung. Mailade frågan till dem tre gånger, fick de två första gångerna svar men inte svar på frågan, tredje mailet har jag inte fått svar på ännu. Så jag vågar inte säga att den är vegansk, om fallet inte är så är det ju bara att beställa en utan dressing.
Veganskt på menyn enligt hemsidan: Hash brown, salladsbröd, McBean, minimorötter, side salad, äppelklyftor, Veggie McWrap, pommes frites, äppelpaj, kanelbulle.
Såser: Barbequesås, currysås, hot chili, smokey BBQ, sweet chilli, sötsur sås, balsamic dressing, ketchup.
 
Max
Veganskt på menyn enligt hemsidan: Bönsallad, grönsallad, minimorötter, äppelklyftor, pommes frites.
Sås: italiensk salladsdressing, ketchup.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag kan bara svara för McDonald’s i Sverige och till viss del Europa. För oss är en bra och ansvarsfull djuromsorg mycket viktig. Vi på McDonald's har under lång tid i kontakterna med våra leverantörer och underleverantörer varit mycket tydliga om vikten av att alla tar ansvar för sin del i kedjan och arbetar för att driva på utvecklingen för en bättre djuromsorg. En grundläggande förutsättning är att de gårdar som föder upp djuren sköts i enlighet med landets djurskyddslagstiftning - och i enlighet med vår egen gårdsstandard. Till stor del görs våra inköp lokalt här i Sverige.

Ungefär 90 % av vårt nötkött kommer från tidigare mjölkkor. Korna lever på bondgårdar med i snitt 50 kossor och så länge vädret tillåter är de utomhus på grönbete. Både kycklingar och hönor får ströva fritt med fri tillgång till mat och vatten. Samtliga djur är fullständigt bedövade, dvs helt medvetslösa vid slaktprocessen.

Ingredienserna i McBean och Veggie McWrap är veganska. Jag antar att det är emulgeringsmedel E 472e du undrar över och svaret är att den framställs från rapsolja. Dock vill jag påpeka att Bönpattyn i dessa produkter friteras i samma fritös som våra pajer och kampanjpajen innehåller ofta vanlijkräm inne i pajen. Huruvida du fortfarande anser att produkten är vegansk överlåter jag till dig då alla tycker olika kring detta.

Jag beklagar att du inte fått något ordentligt svar på detta tidigare, vet inte vad som hänt då det ändå är en fråga vi svarar på lite då och då.

Om du har ytterligare frågor får du gärna mejla mig på [email protected].

Önskar dig en trevlig dag!

Vänliga hälsningar
Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

Svar: Tack för info! Snacket om djurhållningen biter inte på mig dock, i mina ögon finns det inget som heter humansk slakt.
vmadness.blo.gg

2013-03-26 @ 15:51:24



Postat av: Matilda

Jag vill så gärna kommentera och diskutera något på din blogg så du blir peppad men jag har verkligen inget att invända emot det du skriver. Tänk om fler kunde tänka såhär.

Svar: Åh tack, blev mer peppad nu! Har varit rätt upptagen de senaste dagarna, men snart dyker det upp fler ord och meningar :)
vmadness.blo.gg

2013-04-02 @ 17:52:08
URL: http://higgsr.tumblr.com




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0