Vi och dom

Det är alltid svårt att försöka byta livsstil och sätt att tänka. Jag kom förut att tänka på det gamla avskyvärda uttrycket "vi och dom", eller jag tänker på det väldigt ofta. Jag har många gånger tidigare i mitt liv delat upp vår art i olika grupper och sett de enskilda grupperna som dom, alltså något som inte jag hör till. Men, vad hör då jag till? Undrar hur många som har delat in mig i en viss grupp och hur känns det egentligen..? Vilken grupp och baserat på vad? Jag är ju jag. Jag försöker lära mig att inte tala om andra arter eller delar av arter genom att använda ordet "dom". Klart att man kan säga "dom elefanterna" om det är ett gäng elefanter eller "dom personerna" om det är ett gäng människor man ser utan att känna sig elak, men att låta bli gör övergången mycket lättare.
 
Tanken är att det inte finns. Vi och dom borde egentligen inte finnas, det blir en ökad främlingsfientlighet mellan oss som är onödig. Det är bara vi. Vi är en. Earthlings.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0