Tillbaka till varför feminism och köttätande inte går ihop

Jag tog förut upp anledningen till varför man inte kan kalla sig fullvärdig feminist om man äter kött, tänkte upprepa mig lite endast för att jag tycker att ämnet är intressant.
 
Feminism handlar om att man ska öka jämställdhet mellan kvinnor och män i samhället, vad gäller rösträtt, löner, osv. Jag förstår det och håller med om det. Självklart ska det vara så. Jag är fullt medveten om att det finns olika benämningar på feminism, men det är alltid inom en art det handlar om.
 
Det jag tycker är konstigt är att speciesism inte har någon plats i detta tänkande, för er som inte vet så betyder speciesism att man värdesätter olika arter till olika värden, ofta andra arter mindre än sin egen. Varför kämpar inte feminister lika mycket för alla kvigor som varje dag tvingas på en graviditet (våldtas), separeras sedan från sin kalv, töms på mjölk tills hon inte längre producerar dugligt och därmed slaktas. Att sitta och säga att man i ett samhälle kräver jämnställdhet mellan två kön och sen inte bry sig ett smack om det som vår art gör mot andra arter har jag svårt för att förstå mig på. Dessa handlingar är de samma som man kämpar för att undvika inom vår art (våldtäkt, diskriminering, misshandel). Vad gör det mer rätt när det är kor som drabbas?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0