TIPS! Sega choklad- & pekannötskakor

 
ca 26 st
1 ¼ dl rapsolja
2 ½ dl socker
4 msk sirap
2 msk sojamjölk
½ tsk vaniljsocker eller en nypa vaniljpulver
ca 4 dl vetemjöl
en nypa salt
5 msk kakao
½ tsk bakpulver
½ dl hackade pekannötter

Blanda mjöl, salt, kakao, bakpulver och nötter. Vispa ihop resten, blanda allt till en deg. Rulla kulor av degen och platta ut litegrann. Eller forma till 2 längder à la kolakakor. Lägg på bakplåtspapper och grädda i 175 grader i 10-12 min. Skär längderna i sneda snittar. Låt svalna.
Variation: Använd valnötter, jordnötter, mandel eller pinjenötter i stället för pekannötter. Går också att utesluta nötterna helt. Choklad- & jordnötskakor blir godast om du även tillsätter ¾ dl jordnötssmör.

 


Detta recept är alltså från vegania.net som jag har tipsat om tidigare. Måste bara få säga att receptet är helt gudomligt, kaksmeten är godaste ever och kakorna smakar som värmd kakdeg liksom, om ni förstår hur jag menar. Skitgott. Det bästa är att man kan variera smeten precis hur man vill, bara grunden får vara densamma. Sist jag gjorde dessa kakor hoppade jag över kakao och hade istället i vaniljsocker, lite kokos och chokladbitar (självfallet från mörk choklad). Och så ba hade jag ett kick-ass chocolate chip cookies recept framför mig. Degen är superenkel att hantera, sen kan jag också tipsa om att man kan platta till kakorna i händerna, dvs inte på plåten för det är större risk att de spricker i kanterna då = fult. Sen kan man också lägga kakorna på papper så oljan rinner av lite + att jag aldrig tar fram vispen, rör bara med en slev och sen knådar jag degen tills den blir jämn.

 

Det här blev mitt resultat:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0